دوشنبه، بهمن ۰۵، ۱۳۹۴

پیشنهاد تل آویو برای تشکیل “کشور کردستان” میان ایران و ترکیه

ارسالی مهدی خانبابا تهرانی
پیشنهاد تل آویو برای تشکیل “کشور کردستان” میان ایران و ترکیه
http://iranscope.blogspot.com/2016/01/blog-post_69.html

سیاستمداران ارشد اسرائیل پس از سال‌ها حمایت مستقیم و غیر مستقیم از تشکیل یک دولت و کشور مستقل کرد بار دیگر حمایت خود از این مساله را ابراز کردند.

به گزارش خبرگزاری موکریان، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، آیلت شیکد، وزیر دادگستری اسرائیل در این باره اعلام کرده است، وی شدیدا از تشکیل کشور مستقل کرد به عنوان راهی برای تضعیف دشمنان این رژیم در خاورمیانه حمایت می‌کند.

وی در این باره گفت: ما باید در جهت رفع بی‌عدالتی که باعث می‌شود کردها به عنوان ملتی بزرگ، کشور نداشته باشند گام‌های بیشتری برداریم.

وزیر دادگستری اسرائیل جایی میان ترکیه و ایران را به عنوان مکان جدید کشور مستقل کرد پیشنهاد داد.

شیکد با اشاره به تقابل نیروهای کرد با داعش و سایر گروه‌های تروریستی ادامه داد: ما روابط فرهنگی جهانی داریم و آنها شرکایی استراتژیک در جبهه‌ها محسوب می‌شوند.

وی سپس با توصیف کردها به عنوان “ملت حامی صلح” تاکید کرد: کردها دموکراسی فوق العاده‌ای دارند و به زنان حقوق برابر می‌دهند.

پیش از این بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل نیز از ایجاد یک کشور مستقل کرد حمایت کرده بود اما تاکنون به محل دقیق آن اشاره نکرده بود.

نتانیاهو زمانی به حمایت از این مساله پرداخت که داعش بخش‌های وسیعی از عراق و سوریه را اشغال کرده بود و کردها تنها نیروهای زمینی بودند که در مقابل خشونت این گروه تروریستی ایستادگی کردند.

کردها در عراق سال‌هاست که بر طبل استقلال می‌کوبند. در سوریه نیز کردها با تشکیل 10 درصد از جمعیت کل کشور توانسته‌اند منطقه‌ای خود مختار داشته باشند. کردهای ترکیه که 20 درصد جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند.

با توجه به شرایط موجود به نظر می‌رسد که سران اسرائیلی‌ زمان مناسبی را برای درخواست خود مطرح کرده‌اند کردها تنها گروه مسلمانی در خاورمیانه خواهند بود که متحد یک ملت یهودی خواهند شد.

علاوه بر این برخی گزارش‌ها حاکی از ارسال محموله‌های تسلیحاتی گسترده از تل آویو به اربیل است. در همین حال دولت کردستان عراق با اعلام آزادی مذهبی در منطقه خود به کردهای یهودی اجازه می‌دهد بدون محدودیت به اسرائیل بروند.
منبع:



----------------------