یکشنبه، مهر ۰۶، ۱۳۹۳

عاطفه گرگین و شکوه میرزادگی: دو روایت از دستگیری خسرو گلسرخی

عاطفه گرگین و شکوه میرزادگی: دو روایت از دستگیری خسرو گلسرخی
سام قندچی
http://www.ghandchi.com/819-mirzadegi-gorgin.htm
 
امروز دوستی لینک یوتیوب مصاحبه شش ماه پیش خانم عاطفه گرگین با صدای آمریکا را که برای برنامه ای تحت عنوان راز گلسرخ انجام شده، برایم ارسال کرد (1). البته این مصاحبه را ماه ها پیش دیده بودم و در همان تاریخ صدای آمریکا با خانم شکوه میرزادگی نیز مصاحیه ای انجام داده و ايشان هم نقطه نظرات خود را در این مورد، توضیح داده بودند (2).
 
لازم به یادآوری است که اصل موضوع دستگیری و اعدام خسرو گلسرخی و کرامت الله دانشیان در گزارش همان تاریخ صدای آمریکا آمده و برای هر بیننده ای واقعیت مسأله روشن است که ربطی به این بحث ها نداشته است (3).
 
اما اینگونه حرفها را در مورد خانم شکوه میرزادگی،سالهاست اینجا و آنجا شنیده ام و شاید به همین دلیل بوده که صدای آمریکا نیز شش ماه پیش، هم با خانم عاطفه گرگین و هم با خانم شکوه میرزادگی مفصلا در این مورد مصاحبه کرده است. حالا سؤالم از همه دوستانی که سالهاست این حرفها را اینطرف و آنطرف می زنند این است که آیا بهتر نیست ديگر به این حرف ها پایان دهند. هر دو طرف نظرشان را گفته اند و اصل موضوع هم در ویدیو سوم به روشنی آمده که اصلا ربطی به این بحثها نداشته و روشن است که در جو خفقان انتظار دیگری نمی شد داشت.
 
اجازه دهید مثالی بزنم. فرض کنیم عده ای در زمان شاه یا همین امروز بروند و جمعی در ایران درست کنند که دیوان حافظ بخوانند. حالا اگر دولت آنها را دستگیر کند و فردی که در آن جمع بوده بگوید که بله در آن جمع بوده، مگر چیزی لو داده است. مگر آن فرد عضو گروه سیاسی یا نظامی بوده که اصلا اصطلاح لو دادن معنی داشته باشد. او فقط در جمعی فرهنگی برای خواندن شعر شرکت کرده است. حالا اگر آنها که او را به جمع خوانده اند، هدف دیگری دنبال کرده اند، و یا اگر رژِیم از دستگیری آنها قصد دیگری داشته است چه ربطی به آن فرد غیرسیاسی علاقمند به شعر و فرهنگ دارد.
 
هیچکسی کامل نیست و درست است که این موضوع بحثی خصوصی نیست اما در موضوعات سیاسی نیز باید تفاوت کسانی را که برای هدفی فرهنگی جمع شده اند با مثلا جمعی نظیر گروه جزنی درک کرد. امیدوارم امروز که هم خانم عاطفه گرگین و هم خانم شکوه میرزادگی در خارج هستند از فرصت استفاده کنند و به این بازار شایعات پایان دهند وقتی هردو آنها سالهاست برای غنای فرهنگی و سیاسی ایران و ایرانی و آینده ای دموکراتیک و سکولار زحمت کشیده اند.
 
به امید جمهوری آینده نگر دموکراتیک، و سکولار در ایران

سام قندچي، ناشر و سردبير
ايرانسکوپ
http://www.ghandchi.com
http://www.iranscope.com
پنجم مهرماه 1393
September 28, 2014
 

 پانویس:
 
1. گفتگوی صدای آمريکا با عاطفه گرگين، يازدهم مارس 2014
 
2. گفتگوی صدای آمريکا با شکوه میرزادگی، يازدهم مارس 2014
 
3. راز گلسرخ



ایران#
#iran
iranscope@
ayandehnegar@
ghandchi@