شنبه، مهر ۱۸، ۱۳۹۴

بازهم درباره موج تازه بازگشت به ایران

بازهم درباره موج تازه بازگشت به ایران
http://iranscope.blogspot.com/2015/10/blog-post_43.html

روز گذشته درباره موج تازه بازگشت ایرانیان به وطن نوشتم "که یادآور نخستین روزهای دولت خاتمی است که بسیاری می گفتند خاتمی، امیر کبیر ایران است و با هزار آرزو از خارج به ایران بازگشتند. اما احزاب اصلاح طلب نتوانستند پاسخگوی خواستهای ایرانیان در آنزمان باشند؛ سکولارهایی نیز که سالها ساکن ایران بودند، خیلی زود از آن وضعیت نا امید شدند. حتی دولت احمدی نژاد که از اصولگرایان بود و پس از دو دوره دولت اصلاحات به قدرت رسید تلاش بیشتری کرد تا خواستهای سکولارها را در مدنظر قرار دهد تا دولت خاتمی" (1). و در ادامه یادآور شدم که در دوران حاضر در پی ایجاد "حزب اتحاد ملت اسلامی" سؤالات مشابهی برای آینده نگر های ایران مطرح است (2).
 
این موج بازگشت ایرانیان نشان از اعتماد تازه ای به امکان تلاش برای ایجاد بهبود وضع زندگی در ایران است. اگر این اعتماد به دلسردی بیانجامد، شرایط برای حمله نظامی به ایران مهیا می شود، وضعیتی که در پی دلسردی مردم از دولت خاتمی پیش آمد و چند سالی خطر حمله آمریکا و اسراییل به ایران بسیار تشدید شد.
 
اکنون در دورانی زندگی می کنیم که همه خیرخواهان ایران چه در اپوزیسیون باشند و چه در دولت باید برای عادی کردن مناسبات ایران با آمریکا تلاش کنند. آیت الله خامنه ای در سخنرانی اخیر خود در این رابطه می گوید که مذاکره بده بستان است (3). در این شکی نیست و دولت ایران سالهاست که با آمریکا در افغانستان و عراق بده بستان داشته است. اما مردم ایران از داشتن مناسبات متمدنانه با آمریکا در قرن بیست و یکم محروم بوده اند (4). ایرانیان زیادی در این باره نوشته اند (5) و وقت آن است که گامهای عملی در این رابطه برداشته شود.
 
به امید جمهوری آینده نگر دموکراتیک و سکولار در ایران
 
سام قندچی، ناشر و سردبیر ایرانسکوپ
هجدهم مهر ماه 1394  
October 10, 2015
 
متون برگزیده

 
پانویس:
 
1. دووئر های حزب آینده نگر
http://www.ghandchi.com/1017-doer-ayandehnegar.htm
 
2. آینده نگر ها و حزب اتحاد
http://www.ghandchi.com/989-futurists-hezbe-etehad.htm
 
3. سیاوش اردلان :سخنرانی خامنه ای و حرفهای روحانی
http://iranscope.blogspot.com/2015/10/blog-post_47.html
 
4. فقدان روابط دیپلماتیک با آمریکا فقط به ضرر مردم ایران است
http://www.ghandchi.com/960-us-iran-embassy.htm
 
5. احمد رضا بهارلو: در مورد مناسبات ایران و آمریکا
http://iranscope.blogspot.com/2015/10/blog-post_10.html
 
 

----------------------
http://www.iranscope.com